tiistai 3. maaliskuuta 2015

Oppilaat osallisina koulun kehittämistyössä

Uusi opetussuunnitelma korostaa vahvasti oppilaan aktiivisuutta ja osallisuutta häntä koskevissa asioissa, ikätaso huomioiden.

Pihatalkoot
Kuluneen lukuvuoden aikana koulumme pihaprojekti on toiminut yhtenä esimerkkinä siitä, että yhdessä saadaan aikaan enemmän. Oppilaiden ja vanhempainyhdistyksen kanssa on suunniteltu, pohdittu ja tartuttu lapion varteen. Aktiivisuutemme ja innostuksemme tärkeän asian puolesta saivat muutkin tahot käärimään hihansa ja asiat etenevät kaupungin eri toimialojen yhteistyönä.

Oppilaskunnan hallitus on molemmissa opetuspisteissä ottanut aktiivisen roolin koulumme kehittäjänä. Oppilasedustajat tapasivat koulumme yhteisöllisen hyvinvointiryhmän (YHR). Tapaamisen aiheena oli vaihtaa kuulumisia ja pohtia, miten voisimme koululla parantaa oppilaiden hyvinvointia ja viihtyisyyttä.

Välitunneilla kokoontuu myös oppilaskerhoja, joissa ohjaajina toimivat oppilaat itse. Oppilailla on mahdollisuus välituntisin urheilla liikuntasalissa, soittaa musiikkiluokassa eri instrumentteja tai harjoitella tanssikuvioita omalla porukalla. Aikuisen rooli pienenee - opettaja muuttuu ohjaajaksi, jonka tehtävänä on huolehtia turvallisuudesta ja kannustaa oppilaita ratkomaan tilanteet itse. 

Suomen talvesta pyrimme myös ottamaan kaiken ilon irti. Pääkoulun ympäristö mahdollisti pitkään sen, että oppilaat pystyivät viettämään välituntia myös luistellen ja hiihtäen. Nikinmäen opetuspisteen metsävälitunnit tuovat myös vaihtelua koulun pihavälitunneille. Monipuolisuus, joustavuus ja liikkumisen ilo saavat yhä useamman oppilaan posket hehkumaan. Seuraavan oppitunnin motivaatio on kohdallaan!

Oppilaat osaavat itse arvioida ja kehittää omaa toimintaansa usein paremmin kuin me aikuiset uskommekaan. Antamalla lapsille mahdollisuuksia saamme varmasti yhdessä aikaan pieniä ihmeitä tai ainakin muutosta kohti parempaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti